Wijnblog.be

Wijnblog.be

Over deze blog...

Het is de bedoeling om op deze pagina’s bijdragen te plaatsen over recent geproefde wijnen. Het gaat hier dan uiteraard eerder over de persoonlijke appreciatie van een wijn dan over een puntenevaluatie à la Parker. Verder komt er ook ruimte voor andere wijntopics zoals verslagen over wijnuitstappen en –proeverijen, verwijzingen naar interessante wijnsites of artikels over wijn, allerhande wijnweetjes, aangekondigde wijnevenementen enz…

Our Daily Bottle: vernieuwing op de Belgische wijnscène

WijnweetjesGeplaatst door pvo 25 jul, 2016 00:21

Door een stom toeval kwam ik midden de Bdx2015 “en primeur” campagne in contact met Valeer Verlinden van VinumMovens. Hij vertelde me iets over een nieuw wijnconcept “Our Daily Bottle” dat nauwelijks enkele weken terug gelanceerd werd op de Belgische wijnmarkt. Een concept dat een beetje aansluit met onze huidge manier van beleven, denk bv. aan de talrijke belevenisboxen (genre Bongo, Vivabox) en de maaltijdboxen van HelloFresh. Mijn interesse was gewekt en een 2tal weken terug sprak ik in Leuven af met Valeer voor een kennismaking en babbel over Our Daily Bottle.

Hoe zit het concept in elkaar? Eenvoudig en toch vernieuwend want dergelijke dienst bestaat nog niet in België. Je abonneert je bij Our Daily Bottle op een wijnformule en éénmaal per maand krijg je een wijnbox toegestuurd met 2 flessen (1 rood en 1 wit) om te ontdekken. Bevalt de wijn je enorm? Dan kan je die gewoon bijbestellen via de webshop van Our Daily Bottle. Net als op de website van je wijnhandelaar. Met dit verschil dat de abonnees van Our Daily Bottle een mooie korting genieten op hun nabestelling. De perfecte eenvoud om in alle rust maand na maand nieuwe wijnen te ontdekken en een voorraadje aan te leggen van de flessen die je geweldig wisten te verleiden. In totaal worden 4 formules aangeboden. Our Daily Bottle is het standaard ontdekkingspakket met wijnen van rond de 10 euro/fles. De Coup de Coeur formule kost zo’n 10 euro/maand extra maar dan krijg je ook wijnen van een hoger allure. Voor beide formules kan je ofwel intekenen zonder vaste termijn (en dus makkelijk opzegbaar) of voor een periode van 1 jaar. Intekenen, doos ontvangen, glazen er bij halen en ontdekken maar.


Klinkt mooi maar hoe verloopt alles in de praktijk? Ik vroeg Valeer de pieren uit de neus en kreeg (bijna overal smiley) antwoorden op.

Een initiatief als Our Daily Bottle heeft natuurlijk wel wat volume nodig om leefbaar te zijn. Anders liggen de vaste kosten (aankoop wijn, kosten transport) gewoon te hoog. Gevraagd naar het aantal klanten, geeft Valeer aan dat nu nog geen grote volumes gedraaid worden. Is ook perfect logisch gezien de eerste boxen maar in juni de deur uit gingen. Maar Valeer is wel tevreden van de mate waarop het concept wordt opgepikt en via sociale media en andere kanalen wordt onder de aandacht gebracht. Hij bevestigt dat Our Daily Bottle perfect op schema ligt om eind dit jaar 500-1000 klanten in de portfolio te hebben.

Is Our Daily Bottle een volledig nieuw wijnconcept? Neen, de stichters van Our Daily Bottle, Valeer en Isabeau, hebben wijnstudies gedaan in Frankrijk en haalden de inspiratie voor Our Daily Bottle daar en uit de VS (waar dergelijke diensten al langer bestaan).

En de belangrijkste vraag van allemaal: hoe wordt de selectie voor de wijnboxen gemaakt? Hoe wordt er voor gezorgd dat de bewuste wijnconsument elke maand opnieuw boeiende wijnen voorgeschoteld krijgt?

Valeer geeft aan dat de samenstelling van de boxen zo'n 6 maanden op voorhand ingepland worden en dat de selectie gebeurt aan de hand van volgende 3 criteria:

- kwaliteit: een wijn komt maar in de box terecht als die van beide partners het groen licht heeft gekregen;
- prijspunt: een wijn wordt maar opgenomen als hij qua aankoopprijs binnen één van beide formules kan ingepast worden;
- originaliteit: Our Daily Bottle streeft er naar zo'n breed mogelijk pallet aan wijnen aan te bieden en niet enkel de klassieke wijnlanden + het liefst willen ze dan ook nog eens dat het wijnen zijn met een boeiend verhaal er achter.


En dan nu. What's in the box?

Ik kreeg de Coup de Coeur box van juni mee naar huis, kwestie van zelf eens het concept van Our Daily Bottle te kunnen ontdekken.

Wat meteen opvalt, is dat de dienstverlening zich niet beperkt tot het verpakken van 2 flessen wijn in een anoniem karton. Het wijnplezier wordt voor de consument verder verhoogd met wat persoonlijke toetsen en als uitschieter een leuk magazine. Het magazine gaat dieper in op de wijnen/domeinen die geselecteerd worden voor de boxen en pakt uit met een aantal gerechten die passen bij de geleverde wijnen.

De flessen zelf dan:

Wit: La Coume-Lumet, Limoux blanc, 2013, Languedoc, FR

Dat Limoux meer in zijn mars heeft dan Crémant (Blanquette de Limoux) alleen was al langer gekend. Maar toch stond ik wel even te kijken van deze 100% Chardonnay. Een neus die eerder doet denken aan Chablis dan aan de Languedoc omwille van de persistente mineraliteit (krijtstof, vuursteen). In het smaakpalet veel fraîcheur te bespeuren met tonen van citrus maar ook impressies van geroosterd brood en nootjes. Enig nadeel van deze wijn: de zeer stevige eikdominantie die de boel toch een beetje uit balans brengt. Wat minder nieuw hout en dit zou een zomerse Chardonnay topper kunnen zijn.

Rood: Gebeshuber "Vom Muschelkalk", Sankt-Laurent, 2015, Thermenregio, AT

Oostenrijk is vooral gekend voor Grüner Veltliner maar vergeet zeker de rode wijnen niet! Deze wijn zet alle fruitregisters open (blauwe bessen, zwarte kers, framboos) en voegt daar tonen van melkchocolade, exotische specerijen en violet aan toe. Het bessenfruit beheerst eveneens het smaakpalet en er is een mooie finale van zure kers (kriek). Nu nog beetje jong om te drinken maar wie graag fruit heeft in zijn wijn moet hier niet mee wachten. Mooi glas wijn!



Hoewel ik zelf niet geweldig fan was van de La Coume-Lumet, brengt deze box wel wat er van verwacht mag worden: originele wijnen die zowel de wijnleek als de liefhebber zullen interesseren. Met Our Daily Bottle hebben we er in België in elk geval een nieuw en fijn wijnconcept bij. En op die manier wijnen ontdekken, lijkt me toch leuker dan zelf snel-snel wat flessen mee te graaien uit de supermarkt.

Link: www.ourdailybottle.com









  • Reacties(0)

Fill in only if you are not real





De volgende XHTML tags zijn toegestaan: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS styles en Javascript zijn niet toegestaan.