Wijnblog.be

Wijnblog.be

Over deze blog...

Het is de bedoeling om op deze pagina’s bijdragen te plaatsen over recent geproefde wijnen. Het gaat hier dan uiteraard eerder over de persoonlijke appreciatie van een wijn dan over een puntenevaluatie à la Parker. Verder komt er ook ruimte voor andere wijntopics zoals verslagen over wijnuitstappen en –proeverijen, verwijzingen naar interessante wijnsites of artikels over wijn, allerhande wijnweetjes, aangekondigde wijnevenementen enz…

Interview met Alain Bloeykens: deel 1

VariaGeplaatst door pvo 17 sep, 2008 23:55

Binnenkort is het weer tijd voor Megavino in Brussels Expo op de Heizel. De ideale gelegenheid voor een babbel met Alain Bloeykens, de man achter de schermen van het grootste wijnevent van de Benelux.

Plaats van de afspraak: de kantoren van Vinopres NV in de Merodestraat te Brussel. Alain neemt me mee naar de 1ste verdieping waar we plaats nemen aan een grote gelagtafel. Als sympathieke gastheer stelt hij meteen voor om bij het interview een glaasje wijn te drinken en samen doen we ons te goed aan een rode Bergerac van het zondoorbakken jaar 2003.

Bij wijze van intro toont hij de cover van één van de bijlagen (Plaza) uit de weekendeditie van Het Nieuwsblad. We zien een poedelnaakte Alain Bloeykens in een bad vol rode wijn. Alain stelt me meteen gerust, de badvulling was geen excellente Bordeaux uit 2005 maar wel 75 liter anonieme bulkwijn uit de laagste prijsklasse. Deze kleine anekdote is meteen illustratief voor een belangrijk gegeven - dat overigens ook door ondergetekende wordt onderschreven- met name dat wijn in eerste instantie bedoeld is om van te genieten. Het is een essentieel landbouwproduct gemaakt voor iedereen en het moet lang niet altijd met droefgeestige gestrengheid of nodeloze sacraliteit opgevoerd worden. Er mag al eens gelachen worden want het gaat tenslotte om een alcoholisch drankje gemaakt om mensen plezier te verschaffen. Wijn met een gimmick, moet kunnen!

Blog Image

Proficiat met deze 10e editie van Megavino. Een feestelijke editie en dus de logische vraag wat we aan “specials” mogen verwachten op de Megavino die er volgende maand zit aan te komen?

Alain geeft aan dat er toch wel een aantal dingen te noteren vallen die specifiek zijn voor de komende editie:

1) Dit wordt het meest indrukwekkende gastland ooit op Megavino. Spanje wou al langer eens gastland zijn op Megavino maar tot nu toe werd dit een beetje opgespaard voor een ideale gelegenheid. Nu lijkt dit moment gekomen want Spanje is hip en raakt – en dat zie je ook aan de verkoopcijfers – stilaan goed ingeburgerd. Daarnaast hebben ze kosten noch moeite gespaard om aan de stand een grote “wow”-factor toe te voegen. Het Spaanse paviljoen wordt de grootste en mooiste stand die tot dusver op Megavino zal hebben gestaan. Liefst 32 importeurs van Spaanse wijnen en 45 individuele bodega’s zullen de stand bevolken.

2) Megavino wordt ook een mix van importeurs en wijndomeinen op zoek naar een importeur. Dit is geen afbreuk voor de gewone wijnliefhebber want deze domeinen hebben er zich toe geëngageerd om hun wijnen aan iedereen te laten proeven. Dus naast het bezoekje aan de gekende importeurs om nieuwigheden of nieuwe oogstjaren te proeven, kan de liefhebber nu ook nieuwe wijnen ontdekken die tot dusver niet op de Belgische markt beschikbaar waren. Het didactische aspect voor de wijnliefhebber neemt dus toe en zal in de toekomst nog groter worden.

3) Steeds meer activiteiten op het salon zelf. De animatiezalen van de vorige edities blijven op het appel maar daar worden nu thematische proeverijen op de paviljoenen zelf aan toegevoegd. Dit zal de algehele animatie van het salon verhogen en nog meer in de verf zetten dat Megavino vooral een ontdekkingstocht wil zijn.

4) Megavino wordt ook een stuk overzichtelijker dan vroeger. Waar in de vorige edities toch nogal wat landen bij elkaar stonden, wordt nu volop geïnvesteerd in landenpaviljoenen. Megavino heeft nu meer dan 10.000 wijnreferenties en de bezoeker zal dus een selectie moeten maken of een planning moeten opstellen. Door de landen samen te brengen in landenpaviljoenen wordt het geheel een stuk overzichtelijker voor de bezoeker.

5) En als laatste punt vertelt Alain ook nog dat er heel nadrukkelijk gelet werd op een feestelijke aankleding van het salon. Er werden kosten noch moeite gespaard om er voor te zorgen dat de bezoeker Megavino als een bijzonder smaakvol en gezellig salon zal ervaren.

Gastland is dus Spanje. Waarom werd voor dit land gekozen en zorgt de aanwezigheid van individuele wijndomeinen niet voor verwarring?

Er werd al een tijdje aan Spanje gedacht maar het ideale moment leek nu toch echt aangebroken. Vooreerst is Spanje er in geslaagd om in korte tijd op te klimmen tot het 3e belangrijkste land qua wijnverkoop in België. Spanje is dus een beetje een hype op dit moment en is dan ook uitermate geschikt om de rol van gastland te vervullen op Megavino. Daarnaast speelt ook de gastronomie een rol. De Spaanse keuken beleeft hoogtepunten en ook daarom is het een aantrekkelijk land om op het salon mee uit te pakken.

Volgens Alain zal de aanwezigheid van individuele bodega’s (op zoek naar een importeur voor België) niet verwarrend werken. De focus zal steeds blijven liggen op de importeurs. Zij vormden reeds van bij de start de ruggengraat van het salon en dit zal ook steeds zo blijven. Wijnbedrijven kunnen aanwezig zijn als aan een aantal voorwaarden is voldaan. Ze kunnen enkel aan het salon deelnemen onder de paraplu van het gastland of als onderdeel van een landen- of regiopaviljoen. De doelstelling is om een importeur voor de Belgische markt te vinden en niet om hun wijn op het salon te verkopen. Bovendien zullen hun stands er ook heel anders (lees: meer bescheiden) uitzien dan deze van de importeurs.

Bovendien is de aanwezigheid van individuele wijnbedrijven ook nodig als Megavino wil groeien of zijn huidige schaalgrootte wenst veilig te stellen. Want ook voor wijnhandelaars (importeurs) is de concurrentie hard en de tijden onzeker. Enkel de kaart van de wijnhandelaars trekken is misschien wel de toekomst van Megavino in gevaar brengen.

Dit jaar een mega-editie in oppervlakte, aantal standhouders en wijnlanden. Waar gaat Megavino naar toe in de toekomst? Nog groter?

Alain bevestigt dat het salon bijna volledig vol zit. We spreken nu over meer dan 10.000 m2 en 270 standhouders. Alain is echter formeel: een uitbreiding naar 2 paleizen ziet hij absoluut niet zitten. Vooreerst zou de organisatie en de kostenstructuur er dan heel anders uitzien en vooral is hij er van overtuigd dat er geen bezoekerspotentieel is om 2 paleizen mee te vullen. Tenminste indien men blijft mikken op het huidige publiek van de geïnteresseerde wijnliefhebber. Als de normen verlaagd worden en Megavino wordt een soort Voedingssalon, tja, dan kunnen de bezoekersaantallen inderdaad sterk naar omhoog. Maar dit zou een ontwikkeling zijn die fundamenteel haaks staat op de huidige opzet van Megavino als kwaliteitsvol en verzorgd salon. Hij is er van overtuigd dat, met de huidige schaalgrootte en de jaarlijks wisselende gastlanden en thema’s, Megavino een blijver is die steeds in voldoende mate zal weten te boeien. Liever bij 20.000 oprecht geïnteresseerde bezoekers blijven dan te opteren voor een stijging tot 50.000 mensen waarvan een meerderheid absoluut geen uitstaans heeft met de finaliteit van een salon als Megavino.

Nieuwigheden dit jaar? Nieuwe landen of trends?

Alain is alleszins zeer verheugd door het feit dat Frankrijk nu toch de weg naar Megavino lijkt gevonden te hebben. Vorig jaar waren ze aanwezig met (slechts!) 2 blokken. Dit jaar wordt dit uitgebreid naar 6 blokken waaronder een zeer grote stand waar de regio Languedoc-Roussillon zich in al zijn facetten wil tonen. Volgens Alain betekent dit ook dat de zaken in Frankrijk een stuk minder goed draaien en dat ze zich moeten reppen om hun markten veilig te stellen. Lange tijd werd in Frankrijk gedacht dat de Belgische markt voor altijd “binnen” was zonder dat er nog veel aandacht moest aan besteed worden. De Belg wordt echter steeds meer en meer een bewuste wijndrinker en aarzelt niet om Frankrijk in te wisselen voor een ander wijnland. Dat ze nu een serieuze inspanning leveren om aan Megavino deel te nemen is een bewijs dat ze wakker geschoten zijn en het tij wensen te keren. (Of ze daar in zullen slagen is een ander paar mouwen want de recent gepubliceerde cijfers over de export van de Franse wijn waren met uitzondering van de regio Bordeaux (het legendarische jaar 2005!) ronduit dramatisch)

Andere nieuwe landen die Alain met plezier ziet deelnemen: Roemenië (dat volgens hem stilaan uit een dalperiode aan het kruipen is), Slovenië en Macedonië. Daarnaast ook twee relatief onbekende en “exotische” landen: Brazilië en Algerije. Leuk om vast te stellen dat ook minder evidente wijnlanden het de moeite vinden om zich kenbaar te maken.

Andere vaststelling: Duitsland (vorig jaar gastland op Megavino) zal nog meer standruimte innemen dan tijdens de vorige editie van Megavino.

Negatieve trend: Italië laat het afweten. De grote importeurs tekenen present maar op vlak van landen- of regiopaviljoenen is het duidelijk een stuk minder dan voorheen.

Doelstellingen Megavino? Verkoopsalon of vooral promo voor de wijn(streken)?

Volgens Alain moet een gezond evenwicht bewaard blijven tussen de twee. Veel blijkt al uit het concept. Veel kleine standjes die de bezoeker gewapend met het degustatieglas kan aflopen. De bezoeker blijft achter de comptoir en wordt niet op een stand binnen gelokt om plaats te nemen en na een aantal glazen plots met een bestelbon geconfronteerd te worden. Neen, hier blijft de bezoeker baas over zijn bezoek en beslist hij om een bepaalde stand te verlaten wanneer hij dat wil. Op Megavino dus geen jaarbeurstoestanden maar in de plaats daarvan ruimte om ongestoord alles te ontdekken op eigen ritme en naar eigen voorkeur.

Blog Image

Volgende week deel 2 waarin we terugblikken op het verleden van Megavino en meer proberen aan de weet te komen over de persoon Alain Bloeykens.

  • Reacties(0)//www.wijnblog.be/#post77