Wijnblog.be

Wijnblog.be

Over deze blog...

Het is de bedoeling om op deze pagina’s bijdragen te plaatsen over recent geproefde wijnen. Het gaat hier dan uiteraard eerder over de persoonlijke appreciatie van een wijn dan over een puntenevaluatie à la Parker. Verder komt er ook ruimte voor andere wijntopics zoals verslagen over wijnuitstappen en –proeverijen, verwijzingen naar interessante wijnsites of artikels over wijn, allerhande wijnweetjes, aangekondigde wijnevenementen enz…

La Marzelle, Saint-Emilion GCC, 2009???

WijnweetjesGeplaatst door pvo 15 sep, 2010 23:29

Hoewel ik al ettelijke jaren niet meer mee doe aan de massale inkoopgekte tijdens de wijnfestivals van de supermarkten, blijft het hele gedoe me wel boeien en doorblader ik met veel plezier de folders op zoek naar buitenkansjes. En elk jaar loop je wel ergens tegen een verrassing van formaat aan...

Neem nu de folder van Delhaize waarin zo'n 200 wijnen aangeboden worden. Op pagina 9 las ik iets waar een wijnliefhebber bijna een hartinfarct van oploopt. Delhaize slaagt er in om een Saint-Emilion Grand Cru Classé van 2009 in de cataloog te zetten. Nu is Château La Marzelle wel een domein in volle wederopbouw (overigens eigendom van de Belgische familie Sioen) maar een GCC van 2009 die nu al op de markt beschikbaar is? En tegen een prijs van 6,49 euro? Meer nog, tussen 16 en 22 september wordt er nog eens met een korting van 50% gegoocheld. Conclusie: er wordt een Saint-Emilion van GCC status aangeboden uit een fantastisch wijnjaar (2009) aan de belachelijke prijs van 3,25 euro!

Hoewel ik al ergens nattigheid voelde, begon zich toch stilaan de drang te ontwikkelen om morgen de lokale Delhaize te bestormen in de hoop hier een paar kartons van scheef te slaan. Voor die prijs hoefde de wijn geeneens lekker te zijn! Altijd leuk om een paar flessen van GCC formaat cadeau te doen aan iemand (die je minder goed kent).

Maar vergis u niet! Mirakels bestaan niet en de superaanbieding van Delhaize is niet meer dan een drukfout. Nu ja, drukfout, meer een flater van jewelste als je het mij vraagt. En dan ben ik nog vriendelijk want het was zowat de enige 50% promotie uit de hele folder. Een mens zou gerust het woord boerenbedrog in de mond kunnen nemen.

Enfin, er is dus geen reden om morgen met klamme handjes en vol ingehouden spanning de dichtstbijzijnde Delhaize af te schuimen op zoek naar die La Marzelle 2009. Delhaize heeft dit domein zelfs niet eens in haar gebruikelijke aanbod. Een mens zou nu verwachten dat de distributeur toch alle hens aan dek roept om dit euvel recht te zetten. Wat dacht u van een erratum om alle mensen die de wijnfolder in hun bus kregen van de vergissing op de hoogte te brengen? Of om een zeer duidelijke vermelding op de website (in plaats van enkel een kleine banner op de wineworld-site) te plaatsen? Misschien een emailtje naar alle houders van een Plus-kaart (u heeft tenslotte veel moeite gedaan om al onze adressen in een database op te nemen om ons uw promoties door te sturen) of is dat ook al te veel moeite? Kijk, fouten maken is niet meer dan menselijk en een beetje wijnliefhebber zal ook wel door hebben dat een GCC aan nog geen 3,5 euro een utopie is. Maar wie fouten maakt moet ook de moed hebben om die op een correcte manier recht te zetten. Bij Delhaize lijkt dit niet meteen een prioriteit. Ik zal eens aan mijn prioriteiten denken wanneer hun eerstvolgende reclamefolder bij me binnen valt.

Meer info op: http://www.delhaizewineworld.be/_media/erratumN.pdf

  • Reacties(2)//www.wijnblog.be/#post152