Wijnblog.be

Genieten van wijn...in het glas en op papierOpinie

Geplaatst door pvo 12 feb, 2017 19:13

Ik weet niet wat jullie er van denken maar ik heb het zo een beetje gehad met deze winter. Een winter die nauwelijks de naam waard is overigens want behalve een paar speldenprikken is er niets dan een saaie aaneenschakeling van grijstinten. Waar zijn de winters gebleven waar de vrieskou tenminste gepaard ging met een mooie blauwe hemel en een schuchter winterzonnetje? Nu lijkt er enkel nog afwisseling te bestaan tussen regen, smeltende sneeuw en mist en gromt het verlangen naar zon en warmte.

Een goed glas wijn en een boek dat doet wegdromen van zomers vakantieplezier bieden dan ook een aangename afleiding van al dat grijs. En laat nu net het recept voor deze combinatie enige tijd terug bij mij in de bus beland zijn. Ergens in de loop van december kreeg ik de vraag of ik geen interesse had om de nieuwste wijn en het nieuwe boek van Ilja Gort even uit te proberen.

Blog image
Ilja wie? Enige duiding vooraf is aangewezen. Ilja Gort is één van Nederland bekendste wijnschrijvers en tevens eigenaar van het wijnkasteel Château La Tulipe in Bordeaux. Nederlandse wijnliefhebbers hebben waarschijnlijk geen introductie meer nodig maar hun Vlaamse tegenhangers hebben wellicht nog niet zoveel gehoord over de man, zijn boeken en zijn wijn.

Ilja Gort werd niet geboren als schrijver en wijnboer. Hij verdiende tot eind vorige eeuw de kost met muziekcomposities (en dan vooral reclametunes). Daar kwam verandering in toen Ilja in 1994 een vervallen wijnkasteel in de streek rond Bordeaux kocht en zich ging toeleggen op het maken van wijn. Sinds 2002 is daar het schrijven bijgekomen: vooral boeken over alle aspecten van het leven als wijnboer maar ook romans. Maar altijd loopt de wijn wel ergens als een rode draad doorheen het verhaal. Jaarlijks komt er ook een boek in de "Slurp"-serie uit, een reeks die op een geestige manier de lotgevallen van de wijnboer beschrijft op Château La Tulipe en ver daarbuiten. Ilja Gort is sinds enkele jaren ook op televisie te zien met een eigen programma "Gort à la Carte".

Eind 2016 verscheen de nieuwste telg uit de Slurp-reeks "Slurpen in Frankrijk" en het gesigneerde exemplaar dat hier op mijn bureau ligt te blinken, is meteen ook de aanleiding voor deze blogpost.

Want ik kan dan wel volzinnen neerpennen over Ilja Gort maar ik moet in alle eerlijkheid ook toegeven dat ik tot nu toe nog geen enkel van de Slurp boeken had gelezen en ook de wijn van Château La Tulipe nog niet had geproefd. Meer nog, ik vernam maar kortelings dat deze wijn ook in België te verkrijgen is (bij Albert Heijn). Reden te meer dus om er in te duiken en zowel boek als wijn eens op de rooster te leggen.

Dilemma, waar mee te beginnen? Met de wijn of met het boek? Omdat je de wijn toch drinkt terwijl je het boek aan het lezen bent, zal ik maar met de hoofdschotel beginnen: het boek.

Blog image

Slurpen in Frankrijk, Ilja Gort, nov. 2016, Slurp Publishers

Zoals gezegd is dit een boek in de Slurp-reeks en heb je wat minimale achtergrondinfo nodig. Zo moet je natuurlijk weten dat de auteur eigenaar is van Château La Tulipe (de la Garde) in Saint-Romain-la-Virvée (bij Bordeaux). Je hoeft evenwel niet de andere boeken uit de Slurp-reeks gelezen te hebben om dit exemplaar te lijf te gaan.

Nu, "te lijf gaan" is wel een te zware uitdrukking hoor want Slurpen in Frankrijk is wat ik een boek zonder kapsones noem. Geen literaire uitputtingsslag, geen handboek over wijnstijlen en -technieken, geen zakboekje van degustatienota's.... Maar wat dan wel? Wel, ik zou het een mijmerboekje durven noemen, een boek dat je even wegvoert naar het leven op een wijndomein en ver daarbuiten.

Het type boek dat perfect samengaat met een glas wijn en een lekkere schotel charcuterie op een luie zomeravond. Geen chronologisch geschreven verhaal maar eerder een bundel van vluchtige impressies die voor wat vakantiegevoel zorgen zonder dat je er je huis voor moet verlaten. Een bonte verzameling van allegaartjes: het relaas van het oogstjaar 2015, een bezoek aan het wijndomein van Sting in Toscane, het wel en wee van biologische/duurzame wijnteelt en culinaire passages in Bordeaux, Bourgogne en de Provence. De ideale compagnon de route voor een glas wijn en welke wijn zou daar beter bij passen dan de wijn van Château La Tulipe zelf?

Château La Tulipe, Bordeaux Supérieur, 2015

Bordeaux in de "concurrentie"klasse (alles onder Cru status) is een moeilijk verhaal. Terwijl de Grand Cru-wijnen kopers vinden in de verste uithoeken van deze planeet, moeten de 1000'en wijnen van de meer generieke appellaties (Bordeaux, Bordeaux Supérieur, etc.) vaak vechten om hun bestaan. De Bordelese druivenrassen (Merlot, Cabernet) worden overal aangeplant en dus komen deze wijnen in een hard prijsgevecht met gelijkaardige wijnen uit Zuid-Amerika, Australië en Oost-Europa. Al te vaak vertaalt zich dat dan in het produceren van zo veel mogelijk flessen. Het hoeft geen betoog dat dit ten koste van de kwaliteit gaat.

Ik stond aanvankelijk dan ook een beetje sceptisch tegenover de Ch. La Tulipe. Gelukkig bleek een en ander ongegrond en krijg je hier voor net onder 10 € een behoorlijk fraaie wijn.

Ch. La Tulipe, 2015, is in hoofdzaak gemaakt van Merlot druiven, aangevuld met delen Cabernet Sauvignon en Cabernet Franc. Een klassieke Bordeaux blend dus die wat doet denken aan St-Emilion of Pomerol. De wijn wordt gedurende 11 maanden opgevoed op eiken vaten.

Neus: veel zacht Merlot fruit, donkere bessen (cassis, myrtilles, zwarte kers), drop en zoethout.

Smaak: heel fruitgedreven wijn met veel sappigheid, charmant en rond met fruitige en zachte, rijpe tannines, hoofdtoon van kers en cassis, fijne tikje hout in finale.

Impressie: wijn die imponeert door de rijpheid van het fruit en bijzonder smakelijk wegdrinkt, misschien wat kort maar met mooie aciditeit, duidelijk boven het niveau van doorsnee Bordeaux, kan nog enkele jaren liggen maar waarom wachten?

Blog image

Een geslaagde combo boek-wijn dus! Ik kijk er al naar uit om deze wijn eens te herproeven tijdens een zomerse BBQ met wat vrienden er bij.

Meer info:

Château La Tulipe: www.tulipe.nl
Nieuwsbrief Slurp: www.slurp.nu
Ch. La Tulipe in België te verkrijgen bij Albert Heijn

Beste wensen voor 2017!Varia

Geplaatst door pvo 30 dec, 2016 22:45

Aan alle wijnliefhebbers en lezers van deze blog,

Mijn beste wensen voor 2017! Ik wens jullie een spetterend en vreugdevol "Grand Cru" jaar toe! Ik hoop dat het komende jaar jullie mag verblijden met tal van nieuwe ontdekkingen en een karrenvracht aan zalige flessen.

Blog image
Wat mij het afgelopen jaar vooral opviel:

- de enorme kwalitatieve vooruitgang van de Belgische wijnen (zowel wit als rood), en die echt wel deel mogen/moeten uitmaken van een gediversifieerde wijnkelder of -voorraad + hou zeker in het achterhoofd dat 2015 en 2016 zeer mooie jaargangen zijn voor ons land;
- de doodsteek van het dogma "nieuwe wereldwijnen = jong drinken, oude wereld = bewaarwijn" -> eens te meer is dit jaar voor mij duidelijk geworden dat wijnen uit pakweg Zuid-Afrika, Californië en Chili na 5-10 jaar meer fruit in het glas kunnen toveren dan wijnen uit bv. Bordeaux, Rhône etc.;
- het plezier van de ontdekkingstocht: dure flessen kopen kan iedereen mits voldoende geld op de bankrekening maar het doet toch zoveel meer plezier als je wat tijd investeert in eigen onderzoek. Zelfs in dure regio's als Bourgogne vallen heel wat mooie wijnen te sprokkelen als je zelf wat studiewerk verricht en de platgetreden paden verlaat;
- de voortdurende nood aan op maat gesneden en eenvoudige voorlichting: qua prijsniveau bieden wijnhandelaars een zeer mooi alternatief voor het standaardgamma van de supermarkten maar niet iedereen wil overdonderd worden door een shitload aan details over bv. microklimaat en opbrengst/hectare. "Wat is mijn druif en hoe/wanneer kan ik dit drinken?" zou nog meer het leitmotiv moeten zijn;
- de grilligheid van de natuur: 2016 zal in heel wat wijnstreken niet bepaald leuke herinneringen nalaten (Loire, Bourgogne, ...) en het moet er ons aan helpen herinneren dat wijn in essentie de bewerking van een landbouwproduct is met alle daaraan gekoppelde gevolgen;
- en met stip op nummer één: de immense passie en niet aflatende gedrevenheid van mensen die met wijn bezig zijn. Het bijna afgelopen jaar heeft me opnieuw weer ontroerd door zoveel mensen te mogen ontmoeten die professioneel of uit liefhebberij "zo vol zijn van wijn"!

Blog image

Wat brengt 2017?

Tja, ik heb geen kristallen bol helaas en dus zullen de weergoden beslissen over de jaargang 2017 en kan ik daar moeilijk voorspellingen over maken.

Persoonlijk denk ik dat 2017 geen makkelijk jaar wordt voor de wijnsector in België en dat om tal van redenen los van klimatologische omstandigheden.

De huidige generatie wijnconsumenten wordt volgens mij - ik heb hier geen statistische gegevens over verzameld om eerlijk te zijn - vooral gedragen door 40'ers, 50'ers en 60'ers. Mensen, zoals ikzelf, die geen "digital natives" zijn maar - wellicht - wel hun weg weten te vinden in de moderne informatiemaatschappij. De opkomende generatie van 20'ers en 30'ers staan op dat vlak veel verder. Voor hen zijn e-commerce en apps vaak al vertrouwder dan een bezoek aan een traditionele "winkel". Ik stel me dan ook de vraag of de wijnsector in België hier reeds voldoende op voorbereid is en ik vrees er een beetje voor. Uw aanbod online uitbreiden op een fraaie website is één zaak, maar de Millennials naar uw zaak krijgen is een ander paar mouwen.

Lang leve de competitie! Nauw aansluitend met het bovenstaande is dat de concurrentie zich enorm uitbreidt. Goed voor de wijnconsument, tenminste als die wat voorbereid op pad trekt en zich niet laat bedotten door pop-up websites die zogenaamde topwijnen beloven aan braderieprijzen. If it looks too good to be true, it ain't going to be true! Maar los daar van moet ik zelf wel vaststellen dat ik 1) weer meer wijn online gekocht heb dan in 2015 en 2) toch weer zelf - dus niet via een of andere tip, mail, sms of whatever - een nieuwe e-commerce site heb ontdekt (na vakantie in Italië) waar ik inmiddels reeds 3 bestellingen heb geplaatst. In een vrijgemaakte EU-markt, met de euro als standaard, is het online aanbod een factor om mee rekening te houden. Zeker als je weet dat transportkosten op vele sites beperkt zijn tot 1 à 2 euro/fles.

Wijn = belevenis. Maar ik merk daar nog te weinig van. Het antwoord is niet wijn verkopen maar wel wijn beleven! Ik meen - maar opnieuw dit is een persoonlijke opvatting - dat de toekomstige wijnliefhebber eerder gecharmeerd zal worden door een allesomvattend aanbod waarbij wijn een onderdeel is en niet zozeer de hoofdzaak. De huidige Gin-Tonic hype heeft iets in gang gezet waar wijn vooralsnog minder in slaagt, nl. een soort van holistische beleving, waarbij "life/family/goodtimes/food" perfect harmoniëren. Er is nog heel wat werk aan de winkel om dit in de praktijk om te zetten voor de Belgische wijnsector! En, neen, uw aanbod uitbreiden met exclusieve olijfolie en dergelijke zal daar niets aan veranderen. Sessies organiseren met een aanbod van wijn/food/other products, liefst in combo met "live food preparation/tasting" kan dat misschien wel.

Maar goed, wie ben ik om dit alles te beweren? Time will tell! We zien wel. Misschien loopt alles veel beter dan we ooit durfden dromen?

In elk geval, laat ons zeker het glas heffen op een fantastisch 2017!

Santé!!!!!



Degustatie GWG-wijnen @RouseuVerslagen

Geplaatst door pvo 25 sep, 2016 20:25

Elk jaar, begin oktober, gaat in Stellenbosch, Zuid-Afrika een unieke wijnveiling door. Ik heb het dan over de Nedbank Cape Winemakers Guild Auction of CWG-veiling.

Blog image
De Cape Winemakers Guild (CWG) werd opgericht in de jaren '80 van de vorige eeuw en telt onder zijn leden de crème-de-la-crème van de Kaapse wijnhuizen. Geen oudemannen club voor een zondagse aperitief maar een forum dat kennis en ideeën onder zijn leden wil verspreiden met als doel de Zuid-Afrikaanse wijn naar de top van de wijnwereld te brengen. Een organisatie met een sociaal gelaat ook want de integrale opbrengst van de veiling wordt aangewend voor het Development Trust van de GWG. Dit fonds ondersteunt jonge wijnmakers zowel financieel als via opleidingen.

De leden van de CWG verbinden zich er toe om elk jaar één of meerdere unieke wijnen te leveren die dan exclusief op de veiling worden aangeboden. Gezien het kaliber van de CWG leden, kan je er dus van op aan dat de wijnen die onder de hamer vallen die eerste zaterdag van oktober tot de absolute top van Zuid-Afrika behoren.

Wijnhandel Rouseu in St-Martens-Latem, gespecialiseerd in Kaapse wijnen, geldt als één van de grootste invoerders van GWG-wijnen in Europa. Indien mogelijk neemt zaakvoerder Willy Rouseu ook elk jaar zelf deel aan de veiling waar hij biedingen uitbrengt voor rekening van zijn zaak en voor zijn klanten. In de weken die voorafgaan aan de veiling organiseert Wijnhandel Rouseu een unieke degustatie waarbij een groot deel van de veilingwijnen voorgeproefd kunnen worden. Dit jaar had die voorproef afgelopen donderdag plaats en zo maar liefst 49 van de veilingwijnen konden gedegusteerd worden.


Wat bracht de nieuwe selectie voor verrassingen aan het licht?

1) Een aantal nieuwe wijnen zoals dit jaar ook 3 schuimende wijnen, een Clairette Blanche en een paar verrassende druivenblends waar Europese wijnmakers zich waarschijnlijk niet zouden aan durven wagen
2) Nieuwe wijnmakers/wijnhuizen zoals Sebastian Beaumont en Bartho Eksteen die meteen wisten te overtuigen met hun inzending voor de veiling
3) Een ronduit fantastische lineup van Shiraz wijnen!
4) Minder Pinotage dan andere jaren terwijl dit toch de signature druif van Zuid-Afrika is
5) De Cabernet Sauvignons en rode blendwijnen die dit jaar toch iets minder indruk maakten

Persoonlijke favorieten?

In wit gaat mijn absolute voorkeur uit naar de Vloekskoot Sauvignon Blanc, 2015, van Bartho Eksteen. Ondanks de stevige houtlagering (waar je overigens quasi niets van merkt) blijft dit een zeer verfijnde Sauvignon met wondermooie aroma's van passievrucht en kruisbes.

Blog image
Eveneens van onvervalste klasse is de "Moerse Moer" Chenin Blanc, 2015, van Beaumont Family Wines. Elegantie, diepgang en een energetische mineraliteit.

Blog image
In rood kon je moeilijk voorbij aan de fenomenale reeks Shiraz wijnen die werden voorgesteld. Ons proefpanel was het er roerend over eens dat dit de beste reeks wijnen van de avond was. Uit mijn proefnota's leer ik alvast dat ik 4 van de in totaal 7 geproefde Shiraz wijnen een absolute topscore toebedacht.

De Teen Die Hoog Shiraz, 2014, van Cederberg was de eerste wijn die me van de sokken wist te blazen. Een wijn die menig klassedomein uit de Noordelijke Rhône naar huis zou spelen maar toch weet trouw te blijven aan zijn Nieuwe Wereld roots. Topprestatie!

Maar kon het nog beter? Ja dus, want de Sneeusig Shiraz, 2012, van Saronsberg deed ons echt wel zwijmelen van genot. Ook weer een domein dat me nog niet eerder opgevallen was voor de CWG veiling. Was het de zijïge textuur, de ingehouden kracht of het nog jonge fruit? Waarschijnlijk een combo van dit alles maar wat een wijn!

Blog image
Ook de absolute sterdomeinen leverden overigens wijnen af waarvan je stil wordt. De CWG Pinotage, 2014, van Kanonkop is er zo een. Weergaloze klasse van een domein dat de grootsheid van Pinotage (toen nog met Beyers Truter als wijnmaker) voor het eerst op de wijnkaart wist te zetten.

Blog image
Zoals gezegd konden de Cab. Sav. wijnen en de blends (heel vaak met veel Cab. Sav. in) dit jaar iets minder bekoren. Merkwaardig want normaal zijn dit met regelmaat de absolute sterren van het CWG veilingaanbod.

Dit betekent evenwel niet dat er geen pareltjes tussen de selectie zaten.

De CWG Auction Estate, 2013, van Rust & Vrede is er zo één. 60% CS, 30% Syrah en 5% van elk Merlot en Petit Verdot. Een klassieke wijn met aroma's van zeer donker fruit, cederhout en chocolade.

Een laatste favoriet tenslotte was de The Expatriate, Cabernet Sauvignon-Shiraz, 2013, van Strydom Family Wines. Misschien niet toevallig een gelijkaardige blend als de vorige favoriet? In elk geval ook weer een wijn waar 2 ogenschijnlijk moeilijk te mengen druivenvariëteiten toch een topwijn kunnen opleveren.

Blog image
Maar ondanks een occasionele teleurstelling was de kwaliteit van de voorgestelde wijnen ook dit keer weer fenomenaal. Als ik onze lijst met biedingen bekijk dan begint het zweet me toch wat uit te breken. Hopelijk krijg ik dit jaar snel mijn belastingscenten terug. Trust me, 't is voor een injectie in de reële economie en bovendien ook voor een goed doel.

Wat overigens ook wel opviel. De Zuid-Afrikaanse wijnbouwers lijken heel wat intenser samen te werken dan hun Europese (en andere?) tegenhangers. Het gevoel voor de gemeenschappelijke zaak lijkt hier belangrijker dan de individuele concurrentie. Misschien dat de jarenlange boycot (en bijgaande moeilijke economische omstandigheden) tijdens de Apartheid een soort van unieke samenhorigheid hebben gesmeed?

Links:

Cape Winemakers Guild: www.capewinemakersguild.com
en www.facebook.com/CapeWinemakersGuild

Wijnhandel Rouseu: www.rouseu.be

Degustatie Lidl wijnenDegustatienota's

Geplaatst door pvo 14 sep, 2016 23:32

Vorig jaar nam ik deel aan een degustatie die door de supermarktketen Lidl werd georganiseerd voor pers en wijnschrijvers allerhande. Lidl besloot dat het tijd was om het wijnaanbod wat te versterken in de periode waarin heel wat supermarkten en wijnhandelaars uitpakken met wijnfestivals en andere promo's. Of Lidl er in slaagde om de bakens te verzetten lees je elders op deze blog.

Ik weet niet of er dit jaar iets gelijkaardigs op touw werd gezet maar ik ontving een paar weken terug wel een berichtje van het communicatiebureau van Lidl met de vraag of ik interesse had om een selectie wijnen thuis te ontvangen om te degusteren. Tevens werd er een boodschap van "no strings attached" meegegeven. Een vrijgeleide om in alle onbevangenheid de wijnen te proeven. Ik kon er dus voor opteren om op mijn gemakjes de flessen leeg te slurpen als ik wou. Maar eerlijk gezegd leek het me wel fijner om mijn ervaringen even met jullie te delen.

Blog image
De week na het bericht werd hier keurig een kistje wijn afgeleverd. Uit de inhoud bleek alvast dat de ambitie van Lidl opwaarts werd bijgesteld want er werd uitgepakt met een 3tal Cru Bourgeois wijnen uit Bordeaux.

Laat ik maar meteen met deze wijnen beginnen. Als je de volledige lijst doorneemt (zie verder) dan merk je meteen dat deze wijnen qua prijs er wat bovenuit steken (11-16 euro). Mag ook niet verwonderen want het gaat om Bordeaux wijnen met een cru-status. Cru Bourgeois wijnen worden overigens elk jaar door een onafhankelijke jury geselecteerd na een blinde degustatie.

Ch. Les Granges de Civrac, Médoc, 2012

Typische Bdx-neus met veel zwart fruit (braambes), koffiegruis, kreupelhout en wat bosaarde. Het pallet wordt gedomineerd door friszurig fruit (rode bes, kriek, braambes) wat mokka en zuursnoepjes (zure bollen). Iets te veel aciditeit in de finale en nog rasperige tannine. Ook nog veel hout in de afdronk. Goede wijn maar moet zeker nog een jaartje (of twee) liggen. Prijs: 10,99 euro

Ch. Rollan de By, Medoc, 2011

Mooie concentratie van zwart fruit (braambes, vlier), grafiet (potloodslijpsel), cassis, inkt, vanille en cederhout. Aangename complexiteit. Pallet opent met korf van rode en zwarte bessen, krieken en een duidelijke toets van witte peper. Nog wat ruw en potig tannineraster. Dit vereist een stevige vleesschotel. Serieus bittertje in de finale. Goede wijn en geschikt voor dit najaar. Prijs: 14,99 euro.

Ch. Plantier Rose, Saint-Estèphe, 2012

Wijn die tijd nodig heeft om open te bloeien. Eerste dag zeer gesloten neus en harde tannines en zuren. Na 1 dag: mooi rijp donker besfruit (vlierbes, blauwe bes), bij opwalsen wat koffiegruis en kreupelhout. Pallet = braambes, blauwe bes en zoethout. Mooi tannine gehalte met voor Saint-Estèphe typische rasperige structuur maar wat dun. Goed maar niet top. Best binnen 1-2 jaar drinken. Prijs: 15,99 euro.

Blog image
Conclusie

Het zijn stuk voor stuk klassieke Bdx-wijnen. Goed gemaakt maar zeker geen wereldtop. Let wel, ook het oogstjaar speelt een rol. De jaargangen 2011 en 2012 zullen niet herinnerd worden als topjaren voor Bordeaux. De Saint-Estèphe kon me in feite het minste bekoren, de overige 2 zullen zeker niet misstaan als u die komende herfst serveert met een mooie wildschotel.

En wat met de overige wijnen?

In de kist staken nog een Gigondas (Rhône), een Pic Saint Loup (Languedoc) en een witte Bourgogne uit de Mâconnais.

Puech Morny, Gigondas, 2015

Veel gestoofd fruit in de neus (pruim, kers), potpourri, garrigues kruiden, violet en "neuzekes". Pallet toont aangename impressie van klein rood fruit (rode bes en kriek), een flinke snuif peper en Provencaalse kruiden. Heeft tijd nodig om open te bloeien (24 uur voor serveren openen!) maar toont iets te weinig volume. Als je dan toch voor een Gigondas gaat, is het wellicht beter om in een iets hoger prijssegment te kopen. Prijs: 9,99 euro.

Réserve de Planque, Pic Saint-Loup, 2015

Mooie, complexe neus met veel garrigues kruiden (vooral laurier en thijm), zwarte peper, kirsch likeur, violet en cuberdons. Mooi fruitig in de smaak met veel rood fruit (kers, rode bes), een aangename kruidige toets en een mooie zuurtegraad die een finale van zure snoepjes oplevert. Eenvoudige maar zeer degelijke wijn! Jong te drinken maar ideaal voor bij de late zomer BBQ. Prijs: 5,49 euro. Absoluut te proberen!

Jean Truffot, Saint-Véran, 2015

De neus opent wat ééntonig met appel(schil), perzik in blik, amandel en wat brioche toetsen. Verrassend leuk pallet met volle smaak van rijp fruit (peer, perzik, citrus). Goede zuurtegraad. Een charmante en goede Mâconnais. Aan te bevelen als wijn voor elke dag of bij visgerechten in saus. Prijs: 7,99 euro.

Blog image
Conclusie

De Gigondas kon me niet echt overtuigen maar de Pic Saint-Loup springt er uit als een jong veulen! Ook de Saint-Véran is een goede koop.

Lidl pakt voor dit najaar uit met een 30tal nieuwe wijnen, vooral Bordeaux en Bourgogne, die vanaf 8 september in de rekken liggen tot eind dit jaar (of uitputting voorraad). De prijzen liggen in een vork van 3 tot 16 euro en zijn dus zonder meer democratisch te noemen.

Voor het volledige aanbod, zie PDF-bestand hieronder. Mijn favoriet kent u inmiddels.



Return of the ThundershowWijnweetjes

Geplaatst door pvo 01 sep, 2016 00:28

Eerder dit jaar verraste Gary Vaynerchuk ons met een nieuwe aflevering van WineLibraryTV. Precies 10 jaar nadat de allereerste aflevering van "the Thundershow" online werd geplaatst. Helaas bleef het bij die ene speciale verjaardagseditie. Lees meer hierover in de volgende blogpost.

Maar kijk! Alles komt terug, ook WineLibraryTV!



Verplichte kost voor iedere wijnliefhebber die zijn kennis wil bijspijkeren op een aangename wijze. Niet alleen leer je nieuwe wijnen en -stijlen ontdekken maar ook je smaakpalet zal er wel bij varen als je de adviezen van Sir Gary ter harte neemt.

Nu maar hopen dat er inderdaad regelmatig nieuwe episodes toegevoegd worden. In episode 1002 wordt hier alleszins op gealludeerd.

Helaas niet meer beschikbaar onder de vorm van een iTunes podcast dus best om je te abonneren op het YouTube channel.

We're going to change the wine world, whether they like it or not...

Link: www.youtube.com/winelibrarytv


Your mobile does not support playing flash video.

Our Daily Bottle: vernieuwing op de Belgische wijnscèneWijnweetjes

Geplaatst door pvo 25 jul, 2016 00:21

Door een stom toeval kwam ik midden de Bdx2015 “en primeur” campagne in contact met Valeer Verlinden van VinumMovens. Hij vertelde me iets over een nieuw wijnconcept “Our Daily Bottle” dat nauwelijks enkele weken terug gelanceerd werd op de Belgische wijnmarkt. Een concept dat een beetje aansluit met onze huidge manier van beleven, denk bv. aan de talrijke belevenisboxen (genre Bongo, Vivabox) en de maaltijdboxen van HelloFresh. Mijn interesse was gewekt en een 2tal weken terug sprak ik in Leuven af met Valeer voor een kennismaking en babbel over Our Daily Bottle.

Blog image

Hoe zit het concept in elkaar? Eenvoudig en toch vernieuwend want dergelijke dienst bestaat nog niet in België. Je abonneert je bij Our Daily Bottle op een wijnformule en éénmaal per maand krijg je een wijnbox toegestuurd met 2 flessen (1 rood en 1 wit) om te ontdekken. Bevalt de wijn je enorm? Dan kan je die gewoon bijbestellen via de webshop van Our Daily Bottle. Net als op de website van je wijnhandelaar. Met dit verschil dat de abonnees van Our Daily Bottle een mooie korting genieten op hun nabestelling. De perfecte eenvoud om in alle rust maand na maand nieuwe wijnen te ontdekken en een voorraadje aan te leggen van de flessen die je geweldig wisten te verleiden. In totaal worden 4 formules aangeboden. Our Daily Bottle is het standaard ontdekkingspakket met wijnen van rond de 10 euro/fles. De Coup de Coeur formule kost zo’n 10 euro/maand extra maar dan krijg je ook wijnen van een hoger allure. Voor beide formules kan je ofwel intekenen zonder vaste termijn (en dus makkelijk opzegbaar) of voor een periode van 1 jaar. Intekenen, doos ontvangen, glazen er bij halen en ontdekken maar.

Blog image
Klinkt mooi maar hoe verloopt alles in de praktijk? Ik vroeg Valeer de pieren uit de neus en kreeg (bijna overal smiley) antwoorden op.

Een initiatief als Our Daily Bottle heeft natuurlijk wel wat volume nodig om leefbaar te zijn. Anders liggen de vaste kosten (aankoop wijn, kosten transport) gewoon te hoog. Gevraagd naar het aantal klanten, geeft Valeer aan dat nu nog geen grote volumes gedraaid worden. Is ook perfect logisch gezien de eerste boxen maar in juni de deur uit gingen. Maar Valeer is wel tevreden van de mate waarop het concept wordt opgepikt en via sociale media en andere kanalen wordt onder de aandacht gebracht. Hij bevestigt dat Our Daily Bottle perfect op schema ligt om eind dit jaar 500-1000 klanten in de portfolio te hebben.

Is Our Daily Bottle een volledig nieuw wijnconcept? Neen, de stichters van Our Daily Bottle, Valeer en Isabeau, hebben wijnstudies gedaan in Frankrijk en haalden de inspiratie voor Our Daily Bottle daar en uit de VS (waar dergelijke diensten al langer bestaan).

En de belangrijkste vraag van allemaal: hoe wordt de selectie voor de wijnboxen gemaakt? Hoe wordt er voor gezorgd dat de bewuste wijnconsument elke maand opnieuw boeiende wijnen voorgeschoteld krijgt?

Valeer geeft aan dat de samenstelling van de boxen zo'n 6 maanden op voorhand ingepland worden en dat de selectie gebeurt aan de hand van volgende 3 criteria:

- kwaliteit: een wijn komt maar in de box terecht als die van beide partners het groen licht heeft gekregen;
- prijspunt: een wijn wordt maar opgenomen als hij qua aankoopprijs binnen één van beide formules kan ingepast worden;
- originaliteit: Our Daily Bottle streeft er naar zo'n breed mogelijk pallet aan wijnen aan te bieden en niet enkel de klassieke wijnlanden + het liefst willen ze dan ook nog eens dat het wijnen zijn met een boeiend verhaal er achter.

Blog image
En dan nu. What's in the box?

Ik kreeg de Coup de Coeur box van juni mee naar huis, kwestie van zelf eens het concept van Our Daily Bottle te kunnen ontdekken.

Wat meteen opvalt, is dat de dienstverlening zich niet beperkt tot het verpakken van 2 flessen wijn in een anoniem karton. Het wijnplezier wordt voor de consument verder verhoogd met wat persoonlijke toetsen en als uitschieter een leuk magazine. Het magazine gaat dieper in op de wijnen/domeinen die geselecteerd worden voor de boxen en pakt uit met een aantal gerechten die passen bij de geleverde wijnen.

De flessen zelf dan:

Wit: La Coume-Lumet, Limoux blanc, 2013, Languedoc, FR

Dat Limoux meer in zijn mars heeft dan Crémant (Blanquette de Limoux) alleen was al langer gekend. Maar toch stond ik wel even te kijken van deze 100% Chardonnay. Een neus die eerder doet denken aan Chablis dan aan de Languedoc omwille van de persistente mineraliteit (krijtstof, vuursteen). In het smaakpalet veel fraîcheur te bespeuren met tonen van citrus maar ook impressies van geroosterd brood en nootjes. Enig nadeel van deze wijn: de zeer stevige eikdominantie die de boel toch een beetje uit balans brengt. Wat minder nieuw hout en dit zou een zomerse Chardonnay topper kunnen zijn.

Rood: Gebeshuber "Vom Muschelkalk", Sankt-Laurent, 2015, Thermenregio, AT

Oostenrijk is vooral gekend voor Grüner Veltliner maar vergeet zeker de rode wijnen niet! Deze wijn zet alle fruitregisters open (blauwe bessen, zwarte kers, framboos) en voegt daar tonen van melkchocolade, exotische specerijen en violet aan toe. Het bessenfruit beheerst eveneens het smaakpalet en er is een mooie finale van zure kers (kriek). Nu nog beetje jong om te drinken maar wie graag fruit heeft in zijn wijn moet hier niet mee wachten. Mooi glas wijn!

Blog image

Hoewel ik zelf niet geweldig fan was van de La Coume-Lumet, brengt deze box wel wat er van verwacht mag worden: originele wijnen die zowel de wijnleek als de liefhebber zullen interesseren. Met Our Daily Bottle hebben we er in België in elk geval een nieuw en fijn wijnconcept bij. En op die manier wijnen ontdekken, lijkt me toch leuker dan zelf snel-snel wat flessen mee te graaien uit de supermarkt.

Link: www.ourdailybottle.com









Cilibar & IndigoDegustatienota's

Geplaatst door pvo 09 jul, 2016 23:40

Zomer! En hoog tijd om wat nieuw leven in de blog te blazen.

Een kort relaas over 2 wijnen die hier ten lande niet te krijgen zijn en op een wonderbaarlijke wijze tot bij mij geraakten.

Flashback: Brussel, 4 oktober 2012, CENTR General Assembly, dinner in Autoworld. Ik geraak in gesprek met Branislav Andjelic, de General Manager van RNIDS, de TLD operator van .rs (Servië). Branislav is gepassioneerd door wijn en vertelde me honderduit over de herleving van de wijncultuur aan de oevers van de Donau. Hij had zelf geïnvesteerd in de aankoop van land en was net begonnen met de aanleg/beplanting van de wijngaard.

Ongeveer 1 jaar later liep het contract van Branislav bij RNIDS af en werd het niet vernieuwd. Sindsdien verloren we bijna elk contact met elkaar.

Terug naar het heden. Enkele weken terug vond in Brussel een bijeenkomst van werkgroepen van CENTR plaats. Komt er plots een collega van RNIDS op me afgevlogen met de mededeling: "ik heb iets mee voor jou, het komt van Branislav Andjelic".

Ik had wel al een vermoeden wat het kon zijn maar was toch uitermate verheugd van 2 flessen wijn van zijn domein in mijn handen gedrukt te krijgen. Wijn is een fantastisch avontuur en dat moet zo blijven! Wijn van een ongekende streek met een leuk verhaal eraan verbonden, kan soms veel meer vreugde bezorgen dan één of andere superdure cru.

Blog image

Het wijnbedrijf van Branislav: Plavinci, organic vineyard and winery is gelegen in een piepjonge wijnregio rond Belgrado, aan de oevers van de Donau. Hoewel de heropleving van de wijncultuur maar van 2011 dateert, betekent dit niet dat hier niet aan wijnbouw werd gedaan. Een paar eeuwen terug stond het hier nog vol wijngaarden, vooral ter hoogte van de hellingen niet ver van het stadje Grocka. Die wijngaarden werden tegen ziektes behandeld met kopersulfaat en gaven een paarsachtige gloed in de morgenzon. Vandaar de naam "indigo hills" of in de lokale taal "plavinci".

Geleidelijk aan verdween de interesse voor de wijncultuur en tegen 2008 waren er maar een paar percelen meer over. Maar dan begon de revival en werd er veel bijgeplant. Omdat Branislav biologisch wil werken, moest hij beroep doen op resistente druivenrassen. Voor wit koos hij voor Panonia (had hier nog nooit van gehoord), voor rood wordt beroep gedaan op Regent (wordt ook vaak in België aangeplant).

De wijnen.

Cilibar, 2015 (Panonia)

Blog imageEen wat tegendraadse neus: aan de ene kant wat lichtjes oxidatieve toetsen (appelschil, sherry/balsamico impressies) maar ook hints van abrikoos(taart) en kweepeer. De wijn heeft een goede lengte en is evenwichtig tussen volumen en frisheid. Veel citrus aroma's en tonen van golden appel. Qua stijl doet me dit erg denken aan sommige wijnen uit het zuiden van Italië (Campanië en Basilicata).

Indigo, 2013 (Regent)

Blog image
Viel eerst wat tegen want een zeer gesloten neus. Branislav had me evenwel gewaarschuwd om dit paar uur open te laten komen. En inderdaad, na zowat een uur begint het fruit te ontluiken. Mooie neus die fruitigheid (kers, cuberdons, vlierbessen) en kruidigheid (zoethout, witte peper) combineert. Wijn die zeer recht door zee gaat en resoluut inzet op fruit (krieken, rode bessen, zwarte kers). Veel fraîcheur maar ook een flink bittertje in de finale. Mankeert misschien wat volume maar dat mag geen verrassing zijn als je bedenkt dat de wijngaard maar in 2011 werd aangeplant. Dit zijn nog piepjonge stokken. Nu is dit een wijn om jong te drinken op het fruit maar naarmate de leeftijd van de wijnstokken stijgt, zal dit veel complexer worden.

De naam van de rode wijn verwijst uiteraard naar de kleur indigo, maar ook de witte verwijst naar een kleur. Cilibar (spreek uit chili-bar) betekent namelijk amber.

Meer info: www.plavinci.organic



WineLibrary TV is back!!!Wijnweetjes

Geplaatst door pvo 21 feb, 2016 20:15

Kort berichtje aan alle wijnliefhebbers.

10 jaar geleden startte een toen nog relatief onbekende Gary Vaynerchuck met WineLibrary TV. Een soort van videoblog waarin wijnen live werden geproefd en voorzien van commentaar. Saai? Neen, want Gary V deed veel meer dan enkel wat walsen, snuiven en proeven. Via WineLibrary TV probeerde hij de wijnwereld te beïnvloeden en te veranderen.

Gary V probeerde zijn fans - Vayniacs genoemd - de weg te doen vinden naar nieuwe wijnen en andere druivenvarianten, streed een ware kruistocht tegen overgeëikte wijnen en riep iedereen op om vooral de eigen mening en smaak te blijven ontwikkelen.

Ik heb zelf enorm veel genoten van de bijwijlen legendarische episodes en kon de intro van de show mee opdreunen als een Pavloviaans hondje. smiley Maar bovenal heeft de show me enorm veel geleerd over de verscheidenheid van de wijnwereld en het belang om zelf een oordeel te vormen over wijn en daar trouw aan te blijven.

Ik was dan ook heel erg teleurgesteld toen Gary V zo'n 5 jaar terug aangaf dat aflevering 1000 het einde van de show zou inhouden. Maar kijk, vandaag kondigde Gary V compleet onverwacht de terugkeer aan van WineLibrary TV en plaatste hij aflevering 1001 online.

Excellent nieuws dus voor de wijnliefhebbers die houden van een amusante "wineshow" gepresenteerd door een licht hyperkinetische presentator.

"We're going to change the wineworld, whether you like it or not"

Links naar WineLibary TV en episode 1001:

http://tv.winelibrary.com/

https://www.youtube.com/watch?v=CUe_xtK8aSg&feature=youtu.be





Your mobile does not support playing flash video.